فقط 1.490.000 تومان

آفر ویژه تور گرجستان

رزوراسیون کلیه هتلهای دبی  - بلیط رفت و برگشت پرواز 

فقط 300 درهم

رزرو پرواز و هتل با بیشترین کیفیت و بدون محدودیت

فقط 32 دلار

غذاهای خوشمزه و رستوران های معروف شهرهای ایران

برای من همیشه سفر یا تفریح کردن با یک حس خوب به اسم غذا خوردن گره خورده است. لذت خوردن غذاهای خوشمزه و جدید در شهرهای مختلف ایران یا در رستوران‌های سنتی آن شهر همیشه در ذهن من ثبت می‌شود و شادی سفر را برای من چند برابر می‌کند. در هر شهر یا منطقه‌ای با توجه به ذائقه‌های مختلف و تنوع خوراک‌های ایرانی، مزه‌های جدیدی وجود دارد. حال برخی غذاهای ایرانی هم نظیر خورشت فسنجان، خورشت ناردون، خورشت بادمجان، باقالی پلو، زرشک پلو، خورشت قورمه سبزی، آش رشته، ته دیگ، ته چین و انواع کباب‌ها میان تمام شهرها پرطرفدار و محبوب است. در این مطلب می‌خواهم به بهترین رستوران‌های شهرهای معروف ایران سر بزنم و برخی از غذاهای خوشمزه و هیجان انگیز آنها را بچشم.

اصفهان

نام اصفهان که می‌آید ناخودآگاه صدای جلیز و ولیز بریانی در ذهن من تداعی می‌شود. به غیر از بریانی، از غذاهای محلی دیگر اصفهان مانند خورشت ماست،‌کاله جوش، اشکنه، کشک بادمجان،‌ قیمه ریزه نخودچی، سرگنجشکی و حلیم بادمجان هم نمی‌شود گذشت. هر زمان به اصفهان سفر می‌کنم علاوه بر اینکه غذاهای خوشمزه‌اش را امتحان می‌کنم از خوردن دوغ و گوش فیل که تنها مختص اصفهان است، هم غافل نمی‌شوم.

در سفر به اصفهان هیچوقت نمی‌توانم از خوردن «بریانی حاج محمود» بگذرم. بریانی حاج محمود عمری چند صد ساله دارد و آن را از شلوغی‌اش وسط بازار بزرگ اصفهان می‌توان شناخت. صندوقدار بریانی حاج محمود به من گفت که در این رستوران روزانه حداقل ۶۰۰ دست بریان پخته می‌شود. او ادامه داد که گوشت این غذا را در ظرف‌های مخصوصی می‌پزند و سپس در سینی بزرگی به آن سبزی و ادویه‌های مختلف مثل دارچین اضافه می‌کنند. بریانی غذای سنگینی برای من است و زود مرا سیر می‌کند و اگر به‌عنوان ناهار آن را بخورم هیچ وقت نمی توانم تا شب لب به چیزی بزنم.

بریانی

فارس

من استان فارس را با غذاهای خوشمزه‌اش مانند کلم پلو، رب پلو،‌ کوفته هلو، آش انار و قنبر پلو می‌شناسم. علاوه بر این غذاهای خوشمزه نمی‌شود به شیراز سفر کرد و فالوده شیرازی را نخورد. فالوده‌ای که نظیر آن را در هیچ کجای ایران نمی‌توان خورد.

رستوران‌های خوب شیراز خود یکی از انگیزه‌های اصلی سفر من به آنجا است. در میان تمام رستوران‌های خوب شیراز، «رستوران هفت خوان» برای من از جذابیت دیگری برخوردار است. خیلی‌ها می‌گویند که اگر در سفر به شیراز به رستوران هفت خوان نروید، در واقع سفر خوبی نداشته‌اید. رستوران هفت خوان رستوران پر زرق و برق و بزرگی است که هر طبقه‌اش مختص رستوران بخصوصی است. چه کباب خور باشید، چه گیاهخوار، چه عاشق غذاهای دریایی یا غذاهای فرنگی همه را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید.

کلم پلو

یزد

یزدی‌ها علاقه عجیبی به آش دارند و بیشتر غذاهای محلی آن بیشتر به شکل آش پخت می‌شوند. از این آش‌های محلی می‌توانم به آش شولی، آش گندم، آش ماش، آش شلغم، آش کلم، آش سمبوسک، آش عدس، آش کدو، آش آلو، آش آبغور، آش انار و آش سبزی اشاره کنم. اما جدا از این آش‌های خوشمزه غذاهای سنتی دیگری نظیر قیمه نخود، کوفته برنجی،‌ کوفته کباب، کوفته نخودچی، کوفته هویج، قلیه کدو، قلیه کدو تنبل، قلیه سیب زمینی و خورشت آلو در خانه خانواده‌های یزدی پخته می‌شود.  

اگر حتی مانند من، فقط یکبار به یزد سفر کرده باشید، حتما اسم «تالار یزد» شنیده‎اید. بسیاری از یزدی‌ها وقتی از آنها اسم بهترین رستوران شهر را می‌پرسید نام‌های قدیمی این رستوران مانند «حاجی آشپز» یا «آقا قهوه‌چی» را به شما می‌گویند. برخی از مردم تعریف باقالی پلو با ماهیچه این رستوران را می‌کنند و به عقیده برخی دیگر کوبیده‌اش بسیار لذید است و خورشت فسنجان، شیرین پلو و ته چینش نیز حرف ندارد. جدا از این غذاهای خوشمزه من قیمه یزدی این رستوران را امتحان کرده‌ام و بگویم که ارزش امتحان کردن دارد.

آش انار

آذربایجان شرقی

اسم آذربایجان شرقی که می‌آید من ناخودآگاه دلم برای کوفته تبریزی پر می‌کشد. کوفته تبریزی محبوب‌ترین غذای آذربایجان شرقی است که فوت کوزه‌گری لازم دارد تا هنگام پختن از هم باز نشود. هرجای ایران که می‌روم ممکن است بوی کوفته تبریزی به مشامم برسد ولی کوفته‌ای که در تبریز خورده‌ام، واقعا چیز دیگری است. از دیگر غذاهای خوشمزه و هیجان‌انگیز تبریز می‌توانم به پیخاخ قیمه، دلمه برگ مو، آش گوجه فرنگی، کباب بناب، کوکوی لوبیا سبز، دیزی سنگی، دویماج،‌ آش اوماج و خورشت هویج اشاره کنم.

در آذربایجان شرقی جای دنج و تر تمیز زیادی وجود دارد که می‌توانید غذایی خوشمزه در آن میل کنید. در میان تمام این رستوران‌های دنج، من «رستوران گازماخ» در شهر تبریز را به همه رستوران‌ها ترجیح می‌دهم، زیرا غذاهای خانگی دارد. ازماخ به ترکی به معنای ته‌دیگ است و همانطور که از اسم رستوران معلوم است، تمام غذاها ته‌دیگ برشته‌ای دارند و این یکی دیگر از امتیازاتی است که من را به این رستوران علاقه‌مند کرده است. خیلی از تبریزی‌ها می‌گویند که کباب تابه‌ای گازماخ یکی از سه کباب تابه‌ای برتر شهر است. علاوه بر کباب تابه‌ای،‌ ماهیچه، خورشت هویج، قیمه و خورشت بادمجان این رستوران نیز حرف ندارد.

کوفته تبریزی

گیلان

گیلان به عقیده من پایتخت غذای ایران است، جایی که سفره‌های رنگینی پهن می‌شود و انواع و اقسام طعم‌ها را در آن می‌توانید بچشید. بحث غذای ایرانی که باشد،‌ استان گیلان به نظر من حرف اول را می زند. گیلان یکی از جاهایی است که هر موقع به غذاهایش، از ماهی گرفته تا کباب ترش، میرزاقاسمی و باقلاقاتوق فکر می‌کنم، هوس سفر به آن به جانم می‌افتد. این موضوع خیلی برایم جالب بود که این استان ۱۰ غذای ثبت ملی شده دارد و با داشتن ۱۷۰ نوع غذای محلی، به‌عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت جهانی شده است.

محبوب‌ترین رستوران من در استان گیلان در شهر رشت واقع شده است. این رستوران که «محرم» نام دارد یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های این شهر و یکی از پرطرفدارترین‌ها میان گردشگران و مردم محلی است. در این رستوران انواع کباب‌ها و غذاهای محلی گیلان سرو می‌شود. به نظر من هرکسی حتما یکبار باید فیله کباب، کوبیده، ماهی سفید،‌کباب ترش و باقلاقاتوق این رستوران را امتحان کند. 

کباب ترش

مازندران

نزدیکی بیشتر شهرهای استان مازندران به دریای خزر سبب شده تا آبزیان به ویژه ماهی نقش برجسته‌ای در سبد غذایی خانواده‌های این استان داشته باشد. فسنجان با گوشت مرغابی و انواع پرندگانی که شکمشان با دانه‌های انار ترش جنگلی و سبزی‌های معطر پر شده است،‌ از غذاهای رسمی و سنتی مازندران به شمار می‌رود. در میان خوراکی‌های گیاهی، بادمجان از پرمصرف‌ترین‌هاست و البته انار و سیر نیز جایگاه ویژه‌ای برای طعم‌دهی غذاها دارند. بورانی کدو حلوایی، بورانی بادمجان کبابی، خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما،‌ ترش ترشو، دوپتی، ماست دلالی و نازخاتون از دیگر غذاهای بی‌نظیر این استان محسوب می‌شوند.

مازندران شهرهای زیاد و به طبع رستوران‌های زیادی دارد. یکی از رستوران‌هایی که من همیشه در سفر به مازندران به آن سر می زنم، «رستوران مارشو» در شهر ساری است چونکه توی این رستوران می‌توانم غذاهای خانگی و خوشمزه را با ترشی لبو و زیتون پرورده دست‌ساز در محیطی دنج و دوستانه بخورم. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این رستوران کته با کباب تابه‌ای است که من طرفدار شماره یک آن هستم. ماهی قزل آلای شمال و کباب بره مارشو از دیگر غذاهای محبوب من در این رستوران به حساب می‌آیند.

خورشت ناردون

کرمانشاه

کرمانشاه شهر کباب دنده است،‌آنقدر که کباب دنده‌اش در فهرست میراث ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. کرمانشاه به غیر از کباب دنده‌اش که شهرت ملی و حتی جهانی دارد غذاهای خاص دیگری مانند خورشت خلال، آش عباسعلی، ترخینه و برشت نیز دارد. همیشه وقتی به کرمانشاه سفر می‌کنم حتما سعی می‌کنم یکی از غذاهای خوشمزه مثل خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه را امتحان کنم.

کباب و دنده کباب، خیلی‌ها از جمله من را به طاق بستان می‌کشاند، تا علاوه بر دیدن این اثر تاریخی باشکوه روی تخت‌های دنج در محوطه‌ای با صفا غذایی خوشمزه نیز بخورم. «رستوران حیدری» یکی از بهترین گزینه‌ها در کرمانشاه و طاق بستان برای خوردن دنده کباب است. دنده کباب این رستوران بسیار لذیذ و خوش طعم است. علاوه بر دنده کباب جوجه‌های این رستوران نیز بسیار خوشمزه‌اند. همیشه بعد از اینکه دنده کبابم را در رستوران حیدری می‌خورم در محوطه طاق بستان خرید بستنی فانفار یا آب انجیر از چرخی‌ها را هم از دست نمی‌دهم.

دنده کباب

خراسان رضوی

ششلیک شاندیز خراسان رضوی یکی از پرطرفدارترین غذاها در تمام کشور است. کباب‌های خوشمزه‌ای که در ییلاق‌های مشهد خورده‌ام تا حالا در جای دیگری پیدا نکرده‌ام. چنگالی، آش کوفته قلقلی، رشته پلو، شله، دیگچه و کوکو شیرین از دیگر غذاهای معروف استان خراسان رضوی‌اند.

هر گردشگر با هر سلیقه یا ذائقه‌ای می‌تواند به راحتی در هر نقطه یا شهری در استان خراسان رضوی، رستوران دلخواه خود را پیدا کند. در بین تمام رستوران‌های شهرهای استان خراسان رضوی آنهایی که در ییلاق هستند و شیشلیک درجه یک به مشتریان خود ارائه می‌دهند برای من جذابترند. «رستوران ارم» شاندیز یکی از بهترین‌های این رستوران‌هاست که طبیعتا محبوب‌ترین غذای آن نیز شیشلیک است.

شیشلیک

قزوین

قزوین هم از استان‌هایی است که غذاهای سنتی خیلی خوشمزه‌ای دارد و از تنوع غذایی بالایی برخوردار است. من در سفر به این استان حیفم می‌آید که از طعم و عطر غذاهایش تجربه لذتبخشی را برای خودم نسازم. قیمه نثار معروفترین و محبوب‌ترین غذای قزوین میان مردم ایران است که طعمش من را یاد خاطرات دوست‌داشتنی سفرم به قزوین می‌اندازد. کوکوشیرین، دیماج، شیرین پلو، آش دوغ و مشکوفی از دیگر غذاهای سنتی و بسیار لذیذ قزوین است. 

رستوران‌های سنتی زیادی در استان قزوین وجود دارد که می‌توانید در یکی از آنها انواع غذاهای محلی این استان را امتحان کنید. در میان تمام رستوران‌های استان قزوین، «رستوران نمونه» از نظر من یکی از بهترین رستوران‌های این استان در شهر قزوین است که جدا از فضای شیکی که دارد کیفیت غذاهایش نیز بسیار بالا است. قیمه نثار از پرطرفدارترین غذاهای این رستوران است و شاید باورتان نشود سر قیمه نثارهای این رستوران دعوا می‌شود. کباب لاری و کباب تکه‌ای ماستی رستوران نمونه نیز حسابی پرطرفدارند و من اگر قیمه نثار گیرم نیاید با یکی از این دو غذا دلی از عزا در می‌آورم.

قیمه نثار

خوزستان

مردم خونگرم استان خوزستان از گذشته تا به امروز به آشپزی‌های بی‌نظیرشان معروف بوده‌اند و هستند. من شیفته عطر و طعم غذاهای خوزستانی از ماهی‌های آن که گوشت خوشمزه‌ای دارند تا فلافل و میگو که همه در نوع خود بی‌نظیرند، هستم. دلیل اصلی طعم فوق‌العاده این غذاها را می‌توان استفاده از ادویه و چاشنی‌های خوب دانست. قلیه ماهی، ماهی صبور،‌فلافل، اوپیوزی، برونی،‌ برشک، حمیس توله، بنگو، ماسووا، آش ارده،‌باقله توحه، شولی ارده، شوربا،‌ قلیه تخم مرغ، سمبوسه، میگو پلو، دال عدس، رنگینک و امکشت تعدادی از غذاهای سنتی خوزستان محسوب می‌شوند.

یکی از جذاب‌ترین و خاطره‌انگیزترین قسمت‌های سفر من به خوزستان خیابانی است که فقط در آن فلافل می‌فروشند. در خیابان انوشه واقع در محله عرب‌نشین اهواز،‌ بازاری وجود دارد که به «بازار فلافل اهواز» یا «لشکرآباد» معروف است. یادم می‌آید که به محض ورود به لشکرآباد، بوی فلافل،‌ کپه، سمبوسه و غذاهای دیگر وسوسه‌ام کرد که به سمت یکی از صد مغازه فلافل فروشی که این خیابان را احاطه کرده بودند بروم و طعم بی‌نظیر یکی از آنها را بچشم. مغازه‌های این خیابان به صورت سلف سرویس فلافلشان را می‌فروشند و مردم می‌توانند هرچقدر که دلشان می‌خواهد از غذاها و ترشی‌ها بخورند.

قلیه ماهی  منبع :choonak.com

 

کلیه حقوق به آزانس مسافرتی تاپ سیر تعلق دارد.شمارنده